2012 yılında Birleşik Krallık’ta , köpeklerin dikkatini çekmek için özel olarak tasarlanıp üretilen Bakers köpek maması için bir televizyon reklamı yayınlandı . Reklamda insan kulağının duyamayacağı yüksek frekanslı sesler kullanıldı. Teorik olarak, köpek reklamdan o kadar etkilenecekti ki, sahipleri bunu dikkate alacak ve belki de bir sonraki öğünleri için fırıncı satın alacaklardı.Bu pek işe yaramadı. Pek çok köpeğin tepki vermemesi, konu televizyon reklamları olduğunda insanların köpeklerden daha kolay etkilenebileceğini kanıtlıyor.
Renk söz konusu olduğunda televizyon bir köpek için gerçeklikten farklı değildir. Dikromatik görüşe sahiptirler, bu da dünyayı iki ana renk olan sarı ve mavi aralığında gördükleri anlamına gelir. (İnsanların trikromatik görüşü vardır ve tüm renk spektrumunu görebilirler.) Köpek gözlerindeki koni hücrelerinin de görüşlerini bir dereceye kadar bulanıklaştırdığına inanılmaktadır. Daha da önemlisi köpekler, ekranların kare hızını veya “titreşim füzyon frekansını” insanlardan farklı şekilde işler . İnsanlar saniyede 16 ila 20 kare arasındaki hareketi algılayabilir. Köpeklerin saniyede 70 veya daha fazla kareye ihtiyacı vardır. Eğer eski bir televizyona bakıyorlarsa, bu onlar için bir flipbook’a, hatta bir flaş ışığı efektine benzeyebilir. (Modern televizyonların kare hızı daha yüksektir, bu nedenle köpekler yüksek çözünürlüklü televizyonunuza daha fazla ilgi duyabilir.)
Peki ya içerik? Tipik olarak köpekler, bir odada dikkatlerini çekecek olan aynı şeylere tepki verirler: havlama, gıcırdayan oyuncaklar veya komutlar. 2013 yılında Animal Cognition dergisinde yayınlanan bir çalışmada , dokuz köpeğin, bilgisayar ekranında başka bir hayvan veya insan yerine başka bir köpeğin yüzünü (cinsi ne olursa olsun) seçip seçemeyeceklerini görmek için gözlemlendi. Köpekler başarılı bir seçim yaparak ikramlarla ödüllendirildi. Örneklem büyüklüğü küçük olmasına rağmen köpeklerin ekrandaki diğer köpekleri tanıyabildiğini gösterdi. (Köpeğinizin kamerada bir köpek göründüğünde aniden alarma geçtiğini gözlemlemiş olabilirsiniz.)
Köpeğiniz televizyondaki başka bir köpek tarafından heyecanlanıyorsa ancak o zamandan beri ilgisini kaybetmişse, önlerindeki görüntünün monitörün sınırlarının dışına çıkmayacağını fark ederek görünüşlerine karşı duyarsızlaşmış olmaları mümkündür.
Köpeklerle ilgisi olmayan içerikler pek ilgi çekici olmayabilir. Uluslararası İnsan-Bilgisayar Çalışmaları Dergisi’nde 2017 yılında yayınlanan bir çalışmada , üç farklı görüntüleme ekranıyla sunulan köpekler, birini diğerine göre herhangi bir tercih göstermedi. Onlara aynı anda üç ekran gösterildiğinde hiçbir şeyi izlemekle ilgilenmiyor gibi görünüyorlardı.
Çalışma ayrıca köpeklerin televizyona olan ilgilerinin sınırlı olduğunu da belirtti. Köpekler, insanların art arda izleme alışkanlıklarını taklit etmek yerine, ekrana birkaç saniyeliğine bakmayı tercih ediyor. Ancak bu davranış aynı zamanda cinse özgü de olabilir. Avlanmak için yetiştirilen köpekler hareket eden nesnelere ilgi duyabilirken, koku alma duyusuna daha çok güvenen köpekler kayıtsız kalabilir.
Peki ya kediler?
Kediler televizyondaki kuş ve kemirgen görüntülerine tepki verebileceğinden, sahipleri onların gözetimsiz izlemelerine izin vermekten kaçınmalıdır . Ayrıca, devrilmeyeceklerinden emin olmak için seti bir duvara da sabitleyebilirsiniz.
Çoğunlukla köpekler ve kediler, televizyonda olanlarla karşılaştırıldığında gerçek dünyada olup bitenlerle çok daha fazla ilgileniyorlar. Muhtemelen sınırlı ekran sürelerinden ders alabiliriz.
GÜNDEM
22 Kasım 2024SPOR
22 Kasım 2024GÜNDEM
22 Kasım 2024SPOR
22 Kasım 2024SPOR
22 Kasım 2024GÜNDEM
22 Kasım 2024GÜNDEM
22 Kasım 2024