Tüm araç sahiplerine o paralar iade edilecek! Mahkeme kararını verdi
Otopark işletmesi, Ağaoğlu'ndan alınan 20 TL'yi iade etmeyi teklif etse de Ağaoğlu, bu teklifi reddetti ve olayın takipçisi olacağını ifade ederek, 0-3 saat arası ücretsiz park kuralının herkes için uygulanması gerektiğini vurguladı. Bu süreç, tüketici haklarının korunması açısından bir dönüm noktası olarak görüldü ve Ağaoğlu'nun kararlı duruşu, diğer tüketicilere de örnek oldu.
TÜM ARAÇ SAHİPLERİNİ İLGİLENDİREN KONUDA YENİ GELİŞME
Tüketici Konfederasyonu Başkanı Aydın Ağaoğlu, yaklaşık bir buçuk yıl önce İstanbul Mecidiyeköy'de bir alışveriş merkezinin otoparkında 0-3 saat süre zarfında kaldığı halde ücret ödemeye zorlandı.
Bu durumu Tüketici Hakem Heyeti'ne taşıyan Ağaoğlu, otopark işletmesinin "0-3 saatlik süre aşıldı" iddiası üzerine itiraz etti. Plaka tanıma sistemine dayalı olarak yapılan incelemede, giriş ve çıkış zamanlarının belirlenemediği görüldü ve hakem heyeti bu nedenle başvuruyu reddetti.
ÜCRET İADESİNİ REDDETTİ
Tüketici Konfederasyonu Başkanı Aydın Ağaoğlu’nun başına bir buçuk yıl önce gelen AVM otoparkı vakasında 3 saatten kısa süre içinde kaldığı halde kendisinden 20 TL otopark ücreti talep edildiğini iddia etti. İşletmenin iade teklifini reddeden Ağaoğlu, meseleyi Tüketici Hakem Heyeti'ne taşımayı tercih etti.
MAHKEME İADE DEDİ
Ağaoğlu, olayı Tüketici Mahkemesi'ne taşıdı ve İşletme tarafından sunulan belgelerde zaman bilgisinin eksik olması, Ağaoğlu'nun itirazını güçlendirdi. Mahkeme, Ağaoğlu'nun sadece 1 saat kaldığı ve 2007 yılındaki UKOME kararıyla çelişen usulsüz ücretlendirme yapıldığını belirterek, 20 TL'lik ücretin iadesine hükmetti. Ancak, Mecidiyeköy'deki AVM'nin otopark ücretlendirme politikasını değiştirmediği öğrenildi.
"ÖDEME YAPMAYIN" DİYE UYARDI
Tüketici Konfederasyonu Başkanı Aydın Ağaoğlu, daha önce de Ulaştırma Koordinasyon Merkezleri (UKOME) tarafından belirlenen '0-3 saat ücretsiz' kuralını uygulamayan iki otopark işletmesine karşı açtığı hukuk mücadelesini kazanmıştı. Ağaoğlu, otopark işletmelerinin giriş ve çıkış saatlerini belgelemelerinin zorunlu olması gerektiğini belirtiyor, böylece tüketicilerin haklarının daha iyi korunabileceğini vurguluyor.
Ağaoğlu, “Aynı işletmenin Ataşehir’deki AVM otoparkıyla de mücadele verdim ve orası 0-3 saat ücretsiz oldu. Yine, Ümraniye’deki farklı bir AVM’nin otoparkıyla aynı mücadeleyi verdim ve 0-3 saati ücretsiz hale getirdiler. İşletmeye sizinle de mücadele vereceğim deyip 20 lirayı kabul etmedim" ifadelerini kullandı.
Aydın Ağaoğlu, Ulaştırma Koordinasyon Merkezleri (UKOME) tarafından 2007 yılında belirlenen '0-3 saat ücretsiz' kuralının bazı alışveriş merkezlerinde hala uygulanmadığını belirterek, tüketicilere bu süre zarfında park ücreti ödememeleri gerektiği konusunda uyarıda bulundu. Ağaoğlu ayrıca, otoparklardaki plaka tanıma sistemlerinde yaşanan problemlere de değinerek, tüketicilerin gereksiz yere fazla ücret ödememesi ve keyfi uygulamaların önlenmesi için işletmelerin araçların giriş ve çıkış saatlerini kesin olarak belgelemesi gerektiğini vurguladı.
BAZI AVM’LERDE 1 SAAT SONRASINDA ÜCRET TALEBİ VAR
Mecidiyeköy Yolu Caddesi’nde yer alan ve uzun bir süredir hizmette bulunan bir alışveriş merkezinin otoparkında 0-3 saat aralığında ücret uygulamasını sürdürdüğü, aynı sistemin Florya sahilinde yer alan bir alışveriş merkezinde ise 0-1 saat sonrasında ücret alınması şeklinde devam ettirdiği görüldü.
“HAKLARINI ARASINLAR”
Konuyla ilgili sözlerinin devamında Tüketici Mahkemesi’ne taşınan olay bazında tüketicileri uyaran Ağaoğlu, “Tüketiciler mutlaka üç saatten önce girip çıkmadıklarını kontrol etsinler, üç saat dolmadıysa ödedikleri ücret hukuka aykırıdır. İlgili belediyeye de şikayet edebilecekleri gibi internet üzerinden tüketici hakem heyetlerine de başvurarak bedel iadesi talep edebilirler.” ifadelerini kullandı.
Tüketici Konfederasyonu Başkan Vekili Avukat İbrahim Güllü ise, “Üç saatin altında herhangi bir şekilde tüketiciden otopark ücreti alınamaz.
Ancak son zamanlarda alışveriş merkezlerinde plaka okuma sistemi devreye sokuldu. Plaka okuma sistemlerinde, ödeme belgesinde çoğu AVM'lerde maalesef giriş ve çıkış saati belirtilmiyor. Dolayısıyla tüketici orada ne kadar kaldığını bilemediğinden bu parayı ödemek durumunda kalıyor. Tüketicinin hakkını arayabilmesi için ödeme belgelerine aracın giriş ve çıkış saatlerinin mutlaka yazılması gerekiyor. Tüketici eğer ödeme belgesinde giriş ve çıkış saati belli değilse kendisi not alsın. Üç saatten aşağı kaldığını düşünüyor ise mutlaka Tüketici Hakem Heyeti'ne e-devlet uygulaması üzerinden başvurarak ödemiş olduğu paranın ticari faiziyle iadesini talep etsin" ifadelerini kullandı.