Yapay Zekanın Gücünden İletişimciler de Yararlanıyor! Oran Şaşırtıcı Büyüklükte Yüzde 83

Halkla ilişkiler uzmanları için güçlü bir araç olan yapay zeka, günümüz iletişim stratejilerinde adeta bir devrim niteliğinde. Uluslararası Halkla İlişkiler Ağı (IPRN) da halkla ilişkiler endüstrisini etkileyen başlıca iletişim eğilimlerini, sorunlarını, yapay zeka çözümlerini, iş zorluklarını ve fırsatlarını ortaya koymak için 30 ülkeden 50'ye yakın temsilcisinin katılımıyla PR Sektör Araştırması 2024'ü yayınladı.

iletişim profesyonellerinin yüzde 83 gibi büyük bir çoğunluğu yapay zekanın şimdiden halkla ilişkiler uygulamalarının bir parçası olduğuna dikkat çekti.

Yapay zekanın halkla ilişkiler dünyasındaki rolü giderek artıyor ve satış ile pazarlamada 2,6 trilyon dolara kadar iş değeri yaratması bekleniyor. Bu teknolojinin medyanın izlenmesine ve kitle tepkisinin daha verimli bir şekilde hesaplanmasına yardımcı olduğu görülüyor. Önümüzdeki dönemlerde ise yapay zekanın SEO optimizasyonu ve içerik sıralamasını iyileştirme potansiyeli noktasında etkinliğini daha da arttırması bekleniyor.

PR AJANSLARININ YÜZDE 83'Ü YAPAY ZEKA KULLANIYOR

22 Aralık - 10 Ocak tarihleri arasında çevrimiçi olarak gerçekleştirilen sektör araştırması, özellikle halkla ilişkilerde yapay zeka (AI) kullanımının artmasıyla ilgili sorunları belirlemek amacıyla yapıldı. Araştırmaya göre, halkla ilişkiler uzmanları 2024 yılında iş konusunda iyimserler. Katılımcıların yüzde 70'i ticari büyüme yaşanacağını düşünürken, yüzde 30'u mevcut durumun devam edeceğini öngörüyor. Araştırmaya göre katılımcıların yüzde 22'si stratejik iletişim ve halkla ilişkiler danışmanlığını ana büyüme fırsatı olarak değerlendirirken, yüzde 20 kriz ve değişim yönetimini, yüzde 16 sosyal medya ve dijital iletişimi, yüzde 10 ise medya ilişkilerini önemsiyor.

Yapay zeka konusunda ise katılımcıların yüzde 83 gibi büyük çoğunluğu, yapay zekanın halkla ilişkiler uygulamalarının ayrılmaz bir parçası olduğunu belirtiyor ve gelecekte de kullanılacağına inanıyor. Bu fikre katılmayanların oranı ise yalnızca yüzde 17'de kalıyor. Katılımcıların yapay zekayı çoğunlukla içerik oluşturma (%31), sosyal medya yönetimi (%21), medya izleme (%19) ve veri analitiği (%16) için kullandığı gözlemleniyor.

VERİMLİLİĞİ ARTIRIYOR AMA FİKRİ MÜLKİYETİNİ TEHDİT EDİYOR

IPRN PR Sektör Araştırması'na göre halkla ilişkiler faaliyetleriyle ilgili olarak yapay zekanın temel faydaları arasında verimlilik artışı (yüzde 26), araştırma desteği (yüzde 23), personelin iş yükünün azaltılması (yüzde 20) ve yaratıcılık (yüzde 13) geliyor. Öte yandan, halkla ilişkiler sektöründe yapay zekanın yarattığı en büyük sorunlar ise fikri mülkiyet sorunları (yüzde 26), sahte haberlerde artış (yüzde 24), sosyal medyaya ve içeriğine olan güven eksikliği (yüzde14) ve aşırı yük (yüzde 13) olarak sıralanıyor.

"YAPAY ZEKA, SOSYAL MEDYA VE MEDYA TAKİBİNDE GÜÇLÜ BİR ARAÇ"

Konuya ilişkin bir değerlendirme yapan IPRN Başkanı Rodrigo Viana de Freitas, günümüzde ekonomik ve sosyal belirsizlik nedeniyle güven oluşturmanın, uzun süreli ve değerli ilişkileri sürdürmenin her zamankinden daha hayati önem taşıdığına dikkat çekti. Freitas, "Halkla ilişkiler sektörü olarak kendi işimizi sürdürürken, müşterilerimizin çalışmalarına katkıda bulunan alanlara yatırım yapmaya devam etmeliyiz. Yapay zekanın önemi de işte bu noktada karşımıza çıkıyor. Özellikle medya izleme ve sosyal medya yönetimi gibi rutin görevlerde güçlü bir araç olabilen yapay zekayı aynı zamanda günlük görev yönetimimizde zaman yaratan, böylece PR profesyonellerinin daha stratejik karar alma ve planlamaya odaklanmasını sağlayan bir araç olarak görüyoruz. IPRN üyeleri sayesinde yapay zekanın geleceğe yönelik fırsatlarını ve yaratabileceği sorunları daha net bir şekilde görebiliyoruz" dedi.

"DOĞRU BRİEF, DOĞRU PROMPT İLE BULUŞMALI"

IPRN'nin Türkiye'de tek temsilcisi olan Feveran İletişim Ajans Başkanı ve Kurucusu Ali Kahraman ise yapay zekanın açık kaynak kullanımını ve yaratıcı fikri tetikleyecek ateşin kıvılcımını halkla ilişkiler endüstrisi için hızlandırdığını dile getirdi. Kahraman, "Yapay zeka stratejiden içeriğe, video üretiminden kaynak bilgi araştırmalarına kadar birçok alanda öneri ve çözüm setlerini zenginleştiriyor. Bu teknolojinin iş kültürümüze bu kadar hızlı uyum sağlamasının endüstrimizdeki "brief" yani "prompt" olgusunun önemiyle alakalı olduğu kanısındayım. Çünkü yapay da olsa bir zekanın doğru sorularla yönlendirilmesi şart. Biz de çalışmalarımızda AI entegre, yeni nesil teknolojiler kullanıyoruz. Yapay zeka kullanımındaki kritik konu ise açık kaynaktan beslenerek oluşturulan öneri veya bilgilerin doğru denetim kurallarından geçirilmesi ve yaratıcı bakış açısıyla farklılaşmasının sağlanmasıdır" diye konuştu.